وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور

عرفان اسلامی ایران
وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور
"در این راه منزل اول دل دادنست و منزل دوم شکرانه را جان بر سر نهادن"
سیف الدین باخرزی عارف قرن هشتم

این وب سایت تخصصی، به تبیین علم آسمانی و دیرینه ی عرفان اسلامی -که خوشبختانه چند سالی است به محیط های علمی و پژوهشی کشور راه پیدا کرده است - می پردازد

فرهیخته ی گرامی خواهشمند است 1- برای مشاهده ی بهتر متن ها از مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده کنید
2- چنانچه مایل به دریافت پاسخ پرسش های خود هستید ، نظرتان را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید
3- و در صورتی که قصد دارید ایمیل تان توسط سایر کاربران رویت نشود ، گزینه ی نمایش ایمیل را تیک نزنید .
بایگانی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

ویلیام چیتیک دکترای ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران با راهنمایی دکتر سید حسین نصر سپری کرد و با اقامت چند ساله در ایران از محضر بزرگانی چون جلال الدین همایی ، فروزانفر ، ایزوتسو ، هانری کربن و سید جلال الدین آشتیانی کسب فیض کرد و در عرفان محی الدین ابن عربی و مولانا جلال الدین رومی صاحبنظر شد . ویلیام چیتیک نخستین مترجم کتاب شریف صحیفه ی سجادیه به زبان انگلیسی است و معتقد است  آموزه های صحیفه ی سجادیه از خداشناسی تا کاربردی ترین مسایل اجتماعی را در بر گرفته است . این عرفان پژوه معاصر در سال 1383 موفق به کسب جایزه ی جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد . ویلیام چیتیک اینک استاد دانشگاه استونی بروک است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۶ ، ۱۲:۳۴
مدیر سایت

سماع یعنی پایکوبی و رقص عارفانه ی درویشان ، سماع در شعر مولانا به صور مختلف ظاهر می شود : نردبان آسمان است نردبانی که روح مشتاق و آرزومند می تواند از آن بالا رود و به پشت بامی که پرتو جمال معشوق زیبا در انتظار اوست درآید . اما سماع تنها یک حرکت عبادی مقید به زمان نیست زیرا سراسر کاینات به رقص و چرخیدن و گردیدن و پای کوفتن مشغول است . مولانا زنبوران را می بیند که در شعف سماع می رقصند و شکوه و جلال معشوق چندان بزرگ است که صدها تجلی کبریای الهی برای آن پایکوبی می کنند . جبریل همی رقصد در عشق جمال حق / عفریت همی رقصد در عشق یکی دیوه . حتی خود آفرینش ، رقص انگیخته از وجد آن موجوداتی است که اشتیاق به هست شدن دارند در حالی که هنوز در عالم نیستی هستند ابنان در نیستی ، خطاب خداوند را که می گوید " الست بربکم " می شنوند و به جهان هستی می شتابند و خود را در چرخ زدن های مستانه می افکنند و سپس به صورت گل ها و درختان متجلی می شوند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۹
مدیر سایت