وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور

عرفان اسلامی ایران
وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور
"در این راه منزل اول دل دادنست و منزل دوم شکرانه را جان بر سر نهادن"
سیف الدین باخرزی عارف قرن هشتم

این وب سایت تخصصی، به تبیین علم آسمانی و دیرینه ی عرفان اسلامی -که خوشبختانه چند سالی است به محیط های علمی و پژوهشی کشور راه پیدا کرده است - می پردازد

فرهیخته ی گرامی خواهشمند است 1- برای مشاهده ی بهتر متن ها از مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده کنید
2- چنانچه مایل به دریافت پاسخ پرسش های خود هستید ، نظرتان را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید
3- و در صورتی که قصد دارید ایمیل تان توسط سایر کاربران رویت نشود ، گزینه ی نمایش ایمیل را تیک نزنید .
بایگانی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نگاهی به زندگی‌نامه عارف مجاهد آیت الله العظمی انصاری شیرازی از زبان مرحوم مهندسی از شاگردان ایشان


آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1306 در روستای نوادگان داراب متولد شد. شجره آیت‌الله انصاری شیرازی به صحابی معروف پیامبر اعظم (ص) «جابر بن عبدالله انصاری» می‌رسد.

وی در سال 1320 برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه شیراز و در محضر آیت‌الله سید نورالدین حسینی هاشمی تلمذ نمود. آیت الله شیخ یحیی انصاری پس از 10 سال، یعنی در 24 سالگی، برای آموختن دروس خارج و دیگر علوم و معارف، عازم قم شد و در حوزه علمیه قم از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره)، کسب فیض کرد.
آیت الله انصاری شیرازی مدت سی سال شاگرد عمومی و خصوصی علامه طباطبایی (ره) بود.
آیت الله انصاری می‌فرمودند: مرحوم علامه طباطبایی به ما سفارش می‌کردند که از اخوی یعنی مرحوم سید حسن الهی استفاده کنید و ما کتاب شرح فصوص الحکم را نزد ایشان (مرحوم الهی) خواندیم و بعد از اتمام آن کتاب شریف، تمهید القواعد ابن ترکه را به مدت یکسال و اندی موفق به خواندن آن شدیم. ایشان فرمودند ما این کتاب را (تمهید القواعد) نزد علامه طباطبایی به صورت خصوصی خواندیم و بعد از آن، جلد 9 اسفار مباحث مربوط به معاد در ظرف چند سال به پایان رسید.
آیت الله العظمی انصاری شیرازی از شاگردان خصوصی حضرت امام خمینی (ره) بود.

‌ایشان در دوره تحصیل خود هم درس با حضرات آیات: شهید مطهری، علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی و دیگر بزرگان بود.

آیت الله انصاری، قریب به ده سال در درس فقه و اصول حضرت امام شرکت کرد.
آیت الله یحیی انصاری شیرازی به حضرت امام آنچنان نزدیک بود و نزد امام عزیز بود که در سالهای اخیر روزی مرحوم سید احمد خمینی(ره) به دیدار حضرت استاد به منزل ایشان آمدند و در آنجا خطاب به استاد آیت الله انصاری گفتند: شما در نزد حضرت امام (ره) آنقدر محترم و معتبر هستید که در نجف اشرف که بودیم اگر نامه‌ای از شما می‌رسید و احیاناً برای وکالت تقاضا شده بود آقا فرموده بودند برای اثبات باید دو نفر از آقایان ایران شهادت کتبی بدهند مگر شیخ یحیی که شهادت ایشان در حکم شهادت دو نفر است و زمانی که مرحوم امام (ره) در قم اجلال نزول داشتند یک شب را اختصاص دادند به منزل جناب استاد آیت الله انصاری.
تدریس در حوزه علمیه، از سال 1340 و به صورت رسمی توسط آیت الله شیخ یحیی انصاری آغاز شد و وی بیش از 20 سال، کتاب منظومه ملا‌هادی سبزواری را تدریس کرد و بسیاری از اساتید برجسته حال حاضر فلسفه و عرفان، شاگرد این درس ایشان بوده‌اند. 

وی پس از این کتاب، تدریس «اسفار اربعه» ملاصدرا را آغاز کرد و کرسی تدریس این استاد فلسفه غالباً در حسینیه ارک برگزار می‌شد.
حکیم و عارف الهی آیت الله انصاری شیرازی کتب عرفانی از جمله منازل السائرین، تمهید القواعد، فصوص، مصباح الانس و ... را برای برخی از شاگردان ویژه خود از جمله استاد معظم عارف واصل محمد مهدی مهندسی (ره) تدریس کرده است.
از جمله تألیفات حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد که پیاده شده دروس ایشان است.
آیت‌الله العظمی انصاری شیرازی در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد.
وی به مدت سه سال در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.
آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال 1342 تأیید کرد.
برخی از اساتید قم از آیت‌الله العظمی انصاری شیرازی به دلیل تسلط بر مباحث فلسفی، با عنوان «شیخ ا‌شراق» یاد می‌کنند.
استاد معظم محمد مهدی مهندسی که از شاگردان سرّی و خصوصی آیت الله انصاری شیرازی است درباره ایشان فرمود: امام راحل به آقای انصاری، عنایت ویژه داشتند به طوری که فرموده بودند اگر آقای انصاری کسی را برای وکالت امور شرعی و مانند آن تایید کند، برای من کافی است و نیازی به تایید فرد دیگری نیست. این در حالی است که امام (ره) برای وکالت امور شرعی، از دو نفر تأییدیه می‌خواستند و این نشان از اعتماد حضرت امام به ایشان بود.
استاد مهندسی در ادامه با اشاره به نقلی از مرحوم آیت‌الله سید عباس کاشانی فرمود: مرحوم آیت‌الله کاشانی از آیت‌الله طاهر شمس گلپایگانی و او از حضرت امام خمینی (ره) نقل می‌کرد که؛ تا ما امثال آقای شیخ یحیی انصاری را داریم، آسیبی به این مملکت نمی‌رسد.
وی افزود: شبیه این جمله را نیز مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) بیان کرده بود که؛ ما تا آقای انصاری را داریم، مشکلی نداریم.
استاد مهندسی گفت: از جمله ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله انصاری شیرازی، ساده‌زیستی، زهد واقعی و بی‌اعتنایی به رویکردهای دنیوی است. منزل فعلی ایشان را می‌خواستند بخرند و به مدرسه علمیه ملحق کنند و گفته بودند که در عوض، منزل نوسازی را به شما می‌دهیم. اما استاد انصاری فرموده بود: من چگونه می‌توانم در منزل نوساز زندگی کنم در حالی که بعضی از اطرافیان و همسایه‌های من زندگی فقیرانه‌ای دارند؟!
عارف فرزانه استاد مهندسی می‌فرمود: بین استادان، بزرگان و کسانی که دیده‌ام سخنان شیخنا الاستاد حضرت آیت الله انصاری شیرازی بیش‌ از دیگران برایم اثر گذار است.
محمد باقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی درباره آیت الله انصاری می‌نویسد: وقتی وارد منزل ایشان شدیم زندگی زاهدانه و ساده ایشان همگان را متأثر نمود. به دور از تشریفات و تجمّلات در خانه‌ای بسیار قدیمی و با امکانات اولیّه یکی از برجسته‌ترین اساتید حوزه علمیه قم مشغول زندگی است.
منزلی که بسیاری از اساتید امروز، روزی به عنوان شاگرد در آن حضور یافته‌اند و بهره‌های علمی فراوان برده‌اند.
خود استاد می‌فرمود: علامه طباطبایی(قدس‌سره) بیش از 60 الی 70 مرتبه در همین اتاق حضور یافته بود. گرچه به آرامی سخن می‌گفت اما بر دل می‌نشست زیرا سخنی که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.
تواضع بسیار بالای استاد همگان را مبهوت ‌کرد، چرا که به محض اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه تجلیل از مقام علمی ایشان را بیان نمود، گریه آیت الله انصاری فضای جلسه را منقلب کرد.
هنگام خداحافظی با وجود کسالت شدید که توان حرکت را برای ایشان بسیار سخت کرده بود، با اصرار فراوان تا جلوی درب منزل میهمانان را بدرقه نمود.
شاگردان ایشان نیز بیان می‌کردند آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری از ابتدا تاکنون این روحیه متواضع را داشته که به استقبال میهمان بیاید و هنگام خروج تا جلوی درب بدرقه‌اش نماید و امروز بیماری وی نتوانسته بر روحیه تواضع استاد تأثیری بگذارد و آن شب تا جلوی درب همگان را بدرقه نمود.

نظرات  (۱)

کسانی اصول عقاید و اعتقادات محکم و مسلم ندارند،بعد از کسب علوم عقلی،پایه و اساس علوم نقلی را نابود و تنۀ درختِ پر بار عقاید را قطع میکنند.

در حالی که همان علوم نقلی،پیشتر علوم عقلی بوده است و از عقلهای سلیم و آگاه سر چشمه گرفته است....

کلما حکم به الشرع،حکم به العقل.

کلما حکم به العقل،حکم به الشرع.

پس هیچ حکم عقلی صحیح نیست مگر آنکه بر طبق آن حکمی شرعی وجود دارد...و بالعکس.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی