۲۲ اسفند ۹۱ ، ۱۱:۵۶
فصوص الحکم
"فصوص الحکم " اثر جاودان شیخ اکبر محی الدین ابن عربی از کتاب
های اساسی عرفان نظری است در باب هویت خداوند متعال که به
وسیله ی نبوت تجلی می یابد .
هر یک از 27 فص آن مربوط به کلمه ی (لوگوس=logos) پیامبری است
که نشان دهنده ی صفت ویژه ی الهی است .
از آنجا که خداوند خود را جز در انسان به طور کامل ظاهر نمی کند
فص اول در باب آدم به عنوان عالم صغیر (مظهر کاینات=آدم) انسان
کامل ، آیینه ی مطلق الهی است
ابن عربی چنانکه در مقدمه ی فصوص الحکم می گوید تصنیف این
کتاب را در سال 617 هجری و در دهه ی آخر محرم آغاز کرده است
و با توجه به تاریخ ولادت او یعنی سال 560 هجری ، هنگام نوشتن
کتاب 57 سال داشته است و آنچه پیامبر اعظم (ص) در رویا به
القای سبوحی و نفس قدسی در دل و جان ابن عربی دمیده عینا
انجام داده ، حتی بام کتاب را نیز همان گذاشته که از آن حضرت
شنیده است .
اما در باره ی نام کتاب "فصوص الحکم" هم باید بگوییم کلمه ی
"فص" معانی گوناگونی دارد :
1- به معنای خلاصه و زبده ی هر چیز .
2- به معنای نگین انگشتری است که نام صاحبش بر آن حک
می شود .
3- محل پیوند دو استخوان .
"قیصری" یکی از شارحان فصوص الحکم دو معنای نخست را با
مباحث کتاب سازگارتر می داند و می گوید :
بنا بر معنای اول ، "فص" هر حکمتی عبارت است از خلاصه ی
علومی که برای روح یکی از انبیای مذکور (در هر فص) علیهم
السلام حاصل می شود .
پس خداوند آن علوم را بر روح آن پیامبر به حسب استعداد و
قابلیتش افاضه می کند .
بنا بر معنای دوم (فص هر حکمتی)همان قلبی است که با علوم
ویژه ی خود آشکار می شود .
عرفای بزرگی این کتاب شریف را شرح کرده اند . برخی از آنها
عبارتند از : شیخ کبیر صدرالدین قونوی ، شیخ کامل موید الدین
جندی ، داوود قیصری ، سید حیدر آملی ، جامی ، خواجه محمد
پارسا و ... که هر کدام حلاوت تازه ای به فصوص الحکم بخشیده
است .
های اساسی عرفان نظری است در باب هویت خداوند متعال که به
وسیله ی نبوت تجلی می یابد .
هر یک از 27 فص آن مربوط به کلمه ی (لوگوس=logos) پیامبری است
که نشان دهنده ی صفت ویژه ی الهی است .
از آنجا که خداوند خود را جز در انسان به طور کامل ظاهر نمی کند
فص اول در باب آدم به عنوان عالم صغیر (مظهر کاینات=آدم) انسان
کامل ، آیینه ی مطلق الهی است
ابن عربی چنانکه در مقدمه ی فصوص الحکم می گوید تصنیف این
کتاب را در سال 617 هجری و در دهه ی آخر محرم آغاز کرده است
و با توجه به تاریخ ولادت او یعنی سال 560 هجری ، هنگام نوشتن
کتاب 57 سال داشته است و آنچه پیامبر اعظم (ص) در رویا به
القای سبوحی و نفس قدسی در دل و جان ابن عربی دمیده عینا
انجام داده ، حتی بام کتاب را نیز همان گذاشته که از آن حضرت
شنیده است .
اما در باره ی نام کتاب "فصوص الحکم" هم باید بگوییم کلمه ی
"فص" معانی گوناگونی دارد :
1- به معنای خلاصه و زبده ی هر چیز .
2- به معنای نگین انگشتری است که نام صاحبش بر آن حک
می شود .
3- محل پیوند دو استخوان .
"قیصری" یکی از شارحان فصوص الحکم دو معنای نخست را با
مباحث کتاب سازگارتر می داند و می گوید :
بنا بر معنای اول ، "فص" هر حکمتی عبارت است از خلاصه ی
علومی که برای روح یکی از انبیای مذکور (در هر فص) علیهم
السلام حاصل می شود .
پس خداوند آن علوم را بر روح آن پیامبر به حسب استعداد و
قابلیتش افاضه می کند .
بنا بر معنای دوم (فص هر حکمتی)همان قلبی است که با علوم
ویژه ی خود آشکار می شود .
عرفای بزرگی این کتاب شریف را شرح کرده اند . برخی از آنها
عبارتند از : شیخ کبیر صدرالدین قونوی ، شیخ کامل موید الدین
جندی ، داوود قیصری ، سید حیدر آملی ، جامی ، خواجه محمد
پارسا و ... که هر کدام حلاوت تازه ای به فصوص الحکم بخشیده
است .
۹۱/۱۲/۲۲
سلام روز بخیر ،به اطلاع شما بزرگواران می رساند که به تازگی ترجمه تحقیقی جدیدی از فصوص الحکم از سوی انتشارات الهام منتشر شده است. مترجم این اثر علی شالچیان ناظر است. این ترجمه پاورقی های فراوانی دارد که به فهم متن کمک می کند.