وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور

عرفان اسلامی ایران
وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور
"در این راه منزل اول دل دادنست و منزل دوم شکرانه را جان بر سر نهادن"
سیف الدین باخرزی عارف قرن هشتم

این وب سایت تخصصی، به تبیین علم آسمانی و دیرینه ی عرفان اسلامی -که خوشبختانه چند سالی است به محیط های علمی و پژوهشی کشور راه پیدا کرده است - می پردازد

فرهیخته ی گرامی خواهشمند است 1- برای مشاهده ی بهتر متن ها از مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده کنید
2- چنانچه مایل به دریافت پاسخ پرسش های خود هستید ، نظرتان را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید
3- و در صورتی که قصد دارید ایمیل تان توسط سایر کاربران رویت نشود ، گزینه ی نمایش ایمیل را تیک نزنید .
بایگانی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


پروفسور شِدِر ایران شناس غربی در خصوص عرفان زردشت

بحث قابل توجهی طرح می کند . 


او می گوید : مغز غربی ما دو هزار سال است که بین خدا و انسان

یک شکاف بزرگی را احساس می کند .


 خداوندی مقدس و با عظمت و پرجلال و بشری حقیر و گناهکار و محتاج آمرزش ، فقط


گاهی افرادی سعی کرده اند به شکلی از این شکافی که امید پر کردنش

را نداشتند بجهند ،


این کوشش به عرفان ختم شده است . در عرفان سعی می شود  تنش بین خدا و انسان


را حتی در صورت امکان در لحظاتی چند ، برطرف سازند . اما در پیام زردشت انسان با خالق


به شکلی برخورد می کند که با عرفان بسیار نزدیک است و تجربه ی عرفانی با یک وضوح


و اصالت نادری در آن منعکس می شود .


اما این برخورد زردشت فاقد شرایطی است که در زمان های بعد برای عرفان قائل شدند ،


یعنی معرفت و درک یک شکاف بین خدا و انسان که باید از میان برداشته شود .


در مورد زردشت شاید بتوان از یک عرفان باستانی سخن گفت . او فاصله ی بین امور


"الهی و انسانی" را چنان متعادل ساخته که می تواند در حالی که خداوند را چون


خالق و سرور عالم پرستش می کند ، در ضمن با او به یک مکالمه ی دو جانبه بپردازد


و گاهی نیز خود او این گفتگو را رهبری می کند .


اما در این برخورد هیچ گونه شکافی بین خدا و انسان و احتیاج به از بین بردن آن


احساس نمی شود ... درست از همین دید است که توجیه قوا و صفات انسانی


خدا میسر می شود ، که در آنها هم تأثیر خداوند و هم رابطه ی انسان با آنها


به ظهور می رسد .


زردشت در یک بعد خارج از جهان و خارج از انسان وجود خدا را درک نکرده است ، بلکه


او را در واقعیت زندگی اخلاقی و اجتماعی احساس کرده است .


خداوند یک قدرت غریب و غیر قابل اکتشاف نیست ، بلکه او در جریان قالب گرفتن انتظارات ،


توقعات و احتیاجات زنده و حیات بخش به مرحله ی درک و آگاهی رسیده است و زردشت


در یک مکاشفه ی درونی خدا را درک و اعلام می کند ... درک و دریافت مذهبی زردشت


از درون زندگی و حیات جامعه مایه گرفته است .


او نه به اوهام و تخیلات متوسل شده و نه در خودنگری و ذهن گرایی غرق شده است ،


بلکه با اندیشیدن به احتیاج قوم خود به نظام صحیح و دفاع از امنیت این نظام به چنین


مسیری هدایت شده است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۹
مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی