۱۸ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۶
جایگاه "خیال" در عرفان اسلامی
شاید نخستین اندیشمندی که به بررسی جایگاه "خیال" به عنوان یک اندیشه ی مستقل پرداخته "خواجه نصیر الدین طوسی " باشد که در کتاب "اساس الاقتباس" خیال را از عناصر اساسی و تأثیرگزار عالم شعر می داند که وجودش در شعر ، سبب التذاذ و تعجب نفس می شود . البته نگاه خواجه نصیرالدین طوسی به مفهوم "خیال" با نگاه عرفا تفاوت دارد . خواجه نصیر به مبانی فنی و کاربردی "خیال" توجه دارد تا مفهوم حکمی و عرفانی آن . اگر چه هنر اسلامی از این نظر مدیون اندیشه های والای اوست که با بسط و گسترش آرای خود در شعر و هنر ، بستری فراهم کرد تا شاعران و هنرمندان ، بیش از گذشته مبانی تخیل و خلاقیت را در آثار خود متجلی کنند...
۹۳/۰۱/۱۸