۱۶ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۳
فنا در عرفان اسلامی
"فنا" از مهم ترین منازل عرفانی است که در باره ی آن
مطالب فراوانی گفته شده است .
خواجه عبدالله انصاری معتقد است :
فنا یعنی همه چیز جز خدا را در مقام علم و انکار و سپس به چشم
حق بین ، نابود دیدن .
یعنی هر چه جز حق را نخست درساحت علم نابود بیند و
آنگاه وجود هر چه جز او را انکار کند و سپس با دیده ی حقیقت بین ،
جز حق را ننگرد .
خواجه در ابتدای بحث فنا به این آیه ی کریمه استناد می کند :
" هر آنچه بر روی زمین است ، نابود شدنی است و تنها
ذات خدا ماندگار است " . (الرحمن26 و 27)
بزرگان عرفان برای فنا مراحلی ذکر کرده اند که عبارت است از :
1-فنای فعلی
در این مرحله ،سالک - به گفته ی علامه طباطبایی - در 6 مورد
به فنای افعالی می رسد : موت و حیات ، صحت و مرض ، فقر و غنا .
در اینجا سالک ، فعل و عملی از خود و غیر خود نمی بیند و
هر چه می بیند از خدا می بیند که همان توحید افعالی است .
2-فنای صفاتی
از دیدگاه علامه طباطبایی ، فنای صفاتی بر 5 اصل استوار است :
حیات ، علم ، قدرت ، سمع و بصر .
سالک این 5 امر را از خدا می بیند و خداوند در امور ،
به جای ولی خدا قیام می کند .
3-فنای ذاتی
فنای ذاتی منزل بسیار والایی است که قابل وصف نیست .
این فنا مختص پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله و خاندان مطهرش است .
بدین گونه که در این نوع فنا ، خداوند آنان را فانی می سازد و اسم و رسم
آنان را محو کرده و خود در مقام آنان قرار می گیرد .
۹۲/۰۳/۱۶