۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۱۷
رابطه ی زیبایی ، حقیقت و هنر
از آنجا که ارزش زیبایی حقیقت و برداشت اشخاص از آنها به جهت اختلاف آنان
در طرز تفکرات و وضع روانی و موقعیت های خاص فرهنگی ، مختلف است لذا
نمی توان رابطه ی بین این سه مفهوم را مطلق در نظر آوریم .
مرحوم جعفری در این باره می گوید هر اندازه رشد مغزی و کمال یک انسان ،
بالاتر باشد ، هر حقیقت و هنر مفید و انسانی را زیبا تلقی خواهد کرد ؛
با این معنی که همان انبساط روانی را که در حال شهود زیبایی ها در خود
احساس می کند ، در موقع دریافت یک حقیقت و یک اثر هنری مفید بر حال انسان ها ،
همان انبساط را در درون خود دریافت خواهد کرد .
البته تردیدی در اختلاف انواع انبساط روانی در دریافت حقایق و آثار هنری گوناگون ،
وجود ندارد ؛ همان گونه که انبساط هایی که در دریافت زیبایی به وجود می آیند ،
با یکدیگر مختلف اند .
علت اصلی احساس زیبایی در حقایق و آثار هنری مفید به حال انسان ها ،
مربوط به تصورات و دریافت های اشخاص معمولی که زیبایی را تنها در رنگ ها و شکل ها
و نمود های موزون و خوشایند ، می بینند ، نیست ؛ بلکه مربوط به یک شهود والایی است
که در باره ی فروغ ملکوت هستی در این جهان بزرگ در درون خود دارند .
۹۲/۰۲/۳۰