تفاوت عرفان تشیع با عرفان های دیگر از نظر آیت الله جوادی آملی
در عرفان شیعی راهی که به ولایت الهی میرسد، از راه ولایت اهل
بیت(علیهمالسلام) است.
علاوه بر این در عرفان شیعی باید به همه احکام و دستورات
شریعت عمل شود،
و در طریقت نیز از ولای این خاندان بگذرد و از آن تجاوز نکند و
تنها همین را مسیر راه قرار بدهد،
زیرا در روایات ولایت امیرمؤمنان(علیهالسلام) صراط مستقیم معرفی شده است.[1][1]
انسان، هم باید به احکام ظاهری عمل کند و همه عبادات یا
معاملات او
بر اساس شریعت باشد و هم در مسئله ء رهبری، از ولایت خاندان
پیامبر
صلوات اللّه و سلامه علیه تجاوز نکند و آن را مسیر راه قرار دهد،
چون حصن ولایت:
«ولایة علی بن أبیطالب حصنی»[2][2] دالان ورودی
حصن مهمتری است: «کلمة لا إله إلاّ اللّه حصنی».[3][3]
بنابراین، عرفان شیعی در مسیر دین و ولایت حرکت میکند؛
یعنی به آنچه آیه شریفه ﴿ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا﴾[4][4] و حدیث شریف ثقلین[5][5] بیان کرده اند، عمل میکند.
[1][1] ـ بحار الانوار، ج 39، ص 246.
2 ـ همان، ج 49، ص 127.
3 ـ سوره حشر، آیه 7.
4 ـ قال
النبیصلی الله علیه و آله و سلم: «إنّی تارک فیکم الثقلین ما إن
تمسّکتم بهما لن
تضلّوا، کتاب اللّه و عترتی أهل بیتی و إنّهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»
(وسائل الشیعه، ج 27، ص 33؛ الدر المنثور، ج 7، ص 349).