۱۹ فروردين ۹۲ ، ۱۱:۳۰
خواجه عبد الله انصاری
خواجه عبد الله انصاری از بزرگان عرفان عملی در سال 396 قمری به دنیا آمد و در سال 481
درگذشت و در گازرگاه هرات به خاک سپرده شد .
پدر او ابو منصور انصاری از فرزندان ابو ایوب انصاری است که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
وسلم هنگام هجرت به مدینه در منزل او اقامت گزیدند .
ابو منصور مردی طالب دانش و معارف دینی بود اما پس از آنکه به هرات آمد و تشکیل خانواده داد
از دنیای مورد علاقه اش یعنی عرفان دور افتاد ولی با این وجود ، در طریق صداقت و ایمان ،
نخستین آموزگار فرزند خویش خواجه عبدالله بود .
خواجه عبدالله انصاری از همان دوران کودکی و نوجوانی ، نبوغ خود را در درک و فهم مسایل
دینی نشان داد . خودش گفته در نه سالگی به راحتی قادر به خواندن ونوشتن بود و در حدود 70
هزار بیت شعر فارسی و 100 بیت شعر عربی از معاصران و متقدمان خود را حفظ کرده بود .
از حفظ بودن سیصد هزار حدیث با چندین هزار سند معتبر نیز بیانگر نبوغ در سال های بعدی
عمرش بوده است .
او حتی لحظه ای از عمر گرانقدر خود را در بطالت و بیهودگی تلف نکرد تا جایی که از طلوع
سپیده دم تا پاسی از نیمه شب ، یا وقت خود را به قرآن خواندن و تامل در آن سپری می کرد ،
و یا در کنار عالمان ، به موعظه ها و گفته های آنان گوش می داد .
او در حدیث و شعر و شرع ، در محضر علمای بسیاری حضور داشت اما کسی که او را با عرفان
آشنا کرد "شیخ ابو الحسن خرقانی" بود .
از خواجه عبدالله آثار زیادی به جا مانده که اغلب آنها به نثر مسجع و آهنگین است .
او شعر هم می سروده ولی بیشتر شهرتش به سبب رساله های عرفانی اوست .
برخی ازآثار او عبارتند از :
ترجمه ی طبقات صوفیه که آن را به لهجه ی هروی ترجمه کرده است .
تفسیر قرآن که اساس کار ابوالفضل میبدی در تالیف کتاب کشف الاسرار قرار گرفت .
رساله های مناجات نامه ، نصایح ، زادالعارفین ،کنز السالکین ،قلندرنامه ،محبت نامه ،
هفت حصار ، رساله ی دل و جان ، رساله ی واردات ، و الهی نامه که همگی نثر مسجع هستند
اما مهم ترین اثر او در عرفان عملی کتاب شریف " منازل السایرین " است که منازل سیر و
سلوک را طبق بندی کرده و تاکنون شرح های متعددی بر آن نوشته شده است .
این کتاب اکنون از کتب اساسی عرفان عملی در دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی است .
درگذشت و در گازرگاه هرات به خاک سپرده شد .
پدر او ابو منصور انصاری از فرزندان ابو ایوب انصاری است که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
وسلم هنگام هجرت به مدینه در منزل او اقامت گزیدند .
ابو منصور مردی طالب دانش و معارف دینی بود اما پس از آنکه به هرات آمد و تشکیل خانواده داد
از دنیای مورد علاقه اش یعنی عرفان دور افتاد ولی با این وجود ، در طریق صداقت و ایمان ،
نخستین آموزگار فرزند خویش خواجه عبدالله بود .
خواجه عبدالله انصاری از همان دوران کودکی و نوجوانی ، نبوغ خود را در درک و فهم مسایل
دینی نشان داد . خودش گفته در نه سالگی به راحتی قادر به خواندن ونوشتن بود و در حدود 70
هزار بیت شعر فارسی و 100 بیت شعر عربی از معاصران و متقدمان خود را حفظ کرده بود .
از حفظ بودن سیصد هزار حدیث با چندین هزار سند معتبر نیز بیانگر نبوغ در سال های بعدی
عمرش بوده است .
او حتی لحظه ای از عمر گرانقدر خود را در بطالت و بیهودگی تلف نکرد تا جایی که از طلوع
سپیده دم تا پاسی از نیمه شب ، یا وقت خود را به قرآن خواندن و تامل در آن سپری می کرد ،
و یا در کنار عالمان ، به موعظه ها و گفته های آنان گوش می داد .
او در حدیث و شعر و شرع ، در محضر علمای بسیاری حضور داشت اما کسی که او را با عرفان
آشنا کرد "شیخ ابو الحسن خرقانی" بود .
از خواجه عبدالله آثار زیادی به جا مانده که اغلب آنها به نثر مسجع و آهنگین است .
او شعر هم می سروده ولی بیشتر شهرتش به سبب رساله های عرفانی اوست .
برخی ازآثار او عبارتند از :
ترجمه ی طبقات صوفیه که آن را به لهجه ی هروی ترجمه کرده است .
تفسیر قرآن که اساس کار ابوالفضل میبدی در تالیف کتاب کشف الاسرار قرار گرفت .
رساله های مناجات نامه ، نصایح ، زادالعارفین ،کنز السالکین ،قلندرنامه ،محبت نامه ،
هفت حصار ، رساله ی دل و جان ، رساله ی واردات ، و الهی نامه که همگی نثر مسجع هستند
اما مهم ترین اثر او در عرفان عملی کتاب شریف " منازل السایرین " است که منازل سیر و
سلوک را طبق بندی کرده و تاکنون شرح های متعددی بر آن نوشته شده است .
این کتاب اکنون از کتب اساسی عرفان عملی در دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی است .
۹۲/۰۱/۱۹